1981-1989

Efter at have arbejdet med scenografi for Københavns Kammeropera fra jeg var 13-19 år flyttede jeg til Kbh.i midten af 70’erne. Påbegyndte Kunsthistorie på KU men brugte mest tid på rejser og ophold i mellemøsten, Kurdistan, Grækenland og nord Afrika. Droppede ud af studium og holdt i 1981 første udstilling Jugendopera i Galleri 14K.

I forbindelse m hvilken samarbejde med jazzmusiker TS. Høeg og punkband No Knox indledtes. Atelieret Kong blev grundlagt 1982, hvor yderligere samarbejde m new-wave musiker Martin Hall og Ballet Mecanique, samt m forfatter Poul Borum startede og kort derefter samledes en gruppe kunstnere omkring det til atelier Kong hørende nystartede udstillingssted Kongo.

Kongo blev et sted for ny eksperimenterende kunst og musik, og i 1983 blev vort første tidsskrift Kong udgivet i forbindelse med en aften med W.S. Burroughs, John Giorno, Dan Turell og div bands i Saltlageret,  et arrangement jeg var ophavsmand til og medarrangør af. I en mængde af solo- og gruppeudstillinger samt div forårs og efterårsudstillinger igennem årtiet stak enkelte op, Sæd Fra Sidegaden i 1982, Gud og Grammatik i 1984, ligeledes i 1984 Goethe i Kongo på Sophienholm osv.

 

 

Et nyt tidsskrift for litteratur, digtning, billedkunst og musik, Atlas, afløste tidsskriftet Kong. Atlas, som jeg var medredaktør af, eksisterede indtil midten af 90’erne.

 

Deltager i udstilling ”North” på Fyns Kunstmuseum 1986.

Painting

Dagmar Krause painting

Gennem et arbejdslegat fra Statens Kunstfond, samt et ophold på Cité des Arts åbnedes muligheden for et ophold i Paris, som skulle komme til at vare to et halvt år. I løbet af dette ophold opnåede jeg at bane vejen for en udstilling af ung dansk kunst på Fondation Cartier, samt at få særlig til ladelse af Jean Tinguely til at skrive den første offentlige artikel om hans hidtil hemmeligholdte projekt Cyklopens Hoved. Artiklen blev bragt i Politiken samme år, 1987, samtidigt med jeg arbejdede på udstilling ”Daily Expenses and Costs of Living” til Galleri Brandt.

 

Jean Tinguely

Painting b

I 1988 skaber jeg 3 lithografier på Michael Woolworths værksted, L’ile St Louis,”The Irresponsibility Of Time And Flowers” som blev vist på udstillingen ”De Bonnard á Baselitz” i Galeries Manzard et Mazarine et par år efter, som en del af Bibliotheque Nationale de Paris’ samling.

Lithograph 1

Lithograph 2

Lithograph 3

1989 indledtes samarbejde med Galerie Asbæk, samme år afholdtes soloudstilling på Himmerlands Kunstmuseum og med udstillingen ”Boardroom/Bathroom” sammen m franske kunstner Antoine Segovia påbegyndtes de første fotografiske eksperimenter med et 90x330cm stort print, en parafrase over da Vincis nadverbillede i installationen ”Bathroom’ 89”